29/9 vilken dag!

Detta är en dag som jag kommer minnas och ta med mig i mitt jobb som sjuksköterska.
Dagen började med att när min klocka ringer så funderar jag på varför den ringer nu, varför har jag ställt klocka för? Just det jag jobbade visst dag pass. Vilken början på dagen. Morgon arbetet flöt sedan på fram till strax innan 9.
Min patiente satt plötsligt väldigt snett i matsalen och sen blev han bara sämre. Larmade på hjärtlarmet och sedan fick vi väldigt mycket hjälp. Patienten fick troligtvis en kramp som han inte haft innan.  Patienten vaknade och kändes sig bättre men mindes inte vad som hände. Vi behandlade sedan patienten.
Sedan hade vi lite frukost tillsammans alla arbetskamraterna på avdelningen, innan vi börjar ronda på torsdagen.
Ronden började bra och vi kom fram till bra och rimliga saker på de patienter vi han med.
Britta kommer plötsligt in genom dörren och säger att vi precis fått ett "Rädda hjärnan" - larm. Vad kul egentligen tänkte jag och satt kvar.Men kom på va nej det är ju jag som ska gå och ta hand om det. Skit! Drog med mig alla sakerna jag ska ta med mig till röntgen, fick med mig 2 andra arbetskamrater med. Jag och susanna en annan ssk mötte upp patienten som redan var där innan oss. Susanna tog fram sakerna för provtagning och jag tog fram dropp påsen och inväntade röngen svaret. jag han tänka massa tankar kring detta. Sen ´hör jag läkarna säga. Det blir trombolys börja blanda. Jag fick då hjärna släpp. Hur ska jag nu göra? Vad gör jag först?
Tog några andretag och allt kom tillbaka hur jag skulle göra. Allt gick smidigt och bra. Patienten gick bolos dosen och sedan kopplade vi droppet och tog med patienten till avdelningen.
Patienten blev under dagen bättre och den trombolys som jag givit hade hjälpt patienten!
 
På eftermiddagen fick vi tårta av chefen på avdelningen för våran först actilys hade nu blivit av och gått så bra! Vilken dag! underbart!
 
 

Helgen är över

Som rubriken talar är det nu måndag och ny vecka. En vecka med nya möjligheter.
Min vecka kommer mest bestå utan jobb. Det är en tuff vecka med 6 dagars arbete. Endast ledig imorgon.
NI kanske tänker att ja men det är okej. Men jag har precis jobbet en lång helg och ska jobba ytterligare en jobb helg. Jag jobbar nu 3 helger på raden, en kort och två långa. Blev blev lite konstigt med schema läggningen dessa veckor. Visst det är jag själv som har lagt det så men det fanns ingen annan lösning när man ska jobba 2 helger på 5 veckor och de inte vill att man ska ta semester på sin jobbar helg utan de finns andra helger man kan jobba på.
Däremot är det faktiskt skillnad på att jobba helg och vardag. Det är mer att göra och mer rull på att under vardagen. Helgerna kan vara liter lugnare och slappare. Dels för att det inte är samma folk, läkare och dyligt. Även patienterna vill ha det lungt och skönt när det är helg.
 
Jag är fotfarande lite smått förkyld så kanske ingen hård träning denna vecka. Har i alla fall unnat mig en pw till och från affären med en extra runda. Att cykla till och från jobber räknas typ inte. Men promander är ju bra även om man har lite av förkylningen kvar. Bara man inte blir allt för anfådd. Får hoppas på bra väder imorgon under min lediga dag att jag kan njuta redigt ordentligt.
 
 

Mitt löpår

Detta år har min löpning och träning tagit mer språng.
Träningen har alltid varit mitt liv. Älskar allt som har med träning att göra, Speciellt fotboll. Sedan mina knä operationer kan jag inte längre utöva fotboll som jag vill. Efter allt rebah så har jag mer blivit intresserad av att bli en bättre löpare. Se hur långt jag klara eller dyligt. Har ju alltid löpt på fotbolls planen men det är inte alls samma sak att göra det utanför en grön plan.
 
I början på året satt jag upp ett mål till nästa år 2017 att springa milen i Midnatsloppet.
Så för några veckor sedan bokade jag mig en plats i Stockholm den 19 Augusti för midnatsloppet!
 
Under året har jag genomfört 3 olika lopp.
Högsbyloppet vilket jag då valde 3 km på ca 17 - 18 min.
Magganloppet 5 km på 25-26 minuter
Nattloppet 5 km på 27-28minuter.
 
Innan har jag kanske bara varit med 1 ett lopp men att köra 3 samma år är kul och inspirerande. Ibland handlar inte allt om att för bättre tider utan att kroppen också ska hålla. Jag är nöjd och lycklig över detta. Vi höjer ribban till nästa år!
Första steget i min träning blir att få in både rehab med muskelträning och löparträning. varierande träning för kroppen så att jag ej sliter ut något. Jga måste även komma upp i att prova springa 1 mil innan jag utför mitt lopp och då handlar det inte om någon tid. tar det 2 timmar för der göra det! då kan jag bara lära mig och sänka tiden till nästa gång!
 
Det kanske  blir ytterligare ett lopp iår. Funderar på att vara med på värdens barn lopp den 8 oktober. det är vca 4,5 km. Men har inte tränat löpning sedan den 27 augusti och har ej tränat direkt sedan dess. Har öven en förkylning  i kroppen som ej vill släppa så det återstår att se.
 
Vad jag har mer för lopp inplanerat nästa år då? Jag tänker mig att springa högsbyloppet om det arrangeras iår igen. Ska då öka distansen till 6 km för att få liter mer km i benen. Men det brukar vara bra att ta en lägre didstans tidigt på säsongen. Wings for life är ett annat lopp som jag är sugen på att springa, skulle vara sjukt kul att springa över bron. Magganloppet igen för att det är ett kul och roligt lopp, sen gör jag det tilsammans med jobebt så det är lite spännade och trevligt. sen kommer det blir låter och Midnatsloppet! Spännande tid jag har framför mig.
 
Har ni tips och ider hur jag kan lägga upp träning eller dyligt så skriv gäna en kommentar om det! Alla trips mottages