Hittat tillbaka.

Shit vad länge sedan man hade en blogg som man skrev på och använde.
Hittade visst tillbaka hit för ett par dagar sendan men idag slog det mig att jag kanske ska ta upp bloggandet igen?
Skriva av mig lite om vardagen, tankar och dyligt.
 
Jag har nu vuxit in i vuxen livet kanske man kan kalla det!? Jag tog min efterlänktade examen i Januari 2016! Äntligen Legitimerad sjuksköterska. efter någon eckas ledig med skidsemester började jag äntligen mitt jobb på Avd 40 på oskarshamns sjukhus. För er som inte vet är det en medicinsk avdelning som inriktar sig först och främst på stoke men även g-patienter, palliativa och även lite annat blandat inom medicin.
Introduktion på avdelningen gick super fort och plötsligt stod jag där och fick signera och bestämma allt själv. Det var hur pirrigt som helst i början men jag fixad det. Jag tog stora steg varje dag inom yrket. Sommaren närmade sig och jag hade bett om minst 2 veckor semester vilket jag såklart fick efter några månaders jobb. Vi som jobbar inom vården vet att det blir tufft på sommaren med platser och personal. Vilket det även blev denna sommaren. Men jag klaradet det. Jag som inte jobbat som sjuksköterska under någon sommar förut tyckte det gick bra. Stressade dagear men även lugnare dagar.
Efter sommaren nu har vi haft det lite tufft med platser som inte öppnades, eller som öppnades men stängdes. spara pengar? eller vad de nu kallade det. Vi drog ner till 14 platser istället för 17 men ska nu kunna ta emot överbeläggningar. Men vi kan då hamna på samma som innan men med mindre folk? hur tänker dem nu?
samtidigt skulle vi sjuksköterskor på avdelning spinga på "Rädda hjärnan" larm. ytterligare en uppgift inom yrket, erfarenheter får vi ja men inget ökad inkomst för den delen. När detta kommer ska man bara släppa allt man håller på med och gå på det om man är inom rätt modul. Men samtidigt som detta skrev att vi ska börja med detta så fattas vi nu med folk. vi är för några för att kunna öka natt personalen till 2 sjuksköterskor på natten istället för 1. vi kan ej lösa våra dag och kvälls pass. Vi som jobbar 100% måste ta extra helg pass. vilket ej är kul! vi jobbar ju redan en lång helg och en kort helg på 5 veckor. sen gå in och ta extra helg pass på det. Man ska tydligen ej ha ett liv utanför jobbet. All energi ska gå till jobbet. Men det finns ju andra saker man vill göra så som familjen, träning eller andra intressen. Allt sådan har jag fått sätta åt sidan. Nu är det familjen och träning på ledig tid från jobbet  även försöka få in att träffa sina kompisar och hitta på annat skoj.
Men jag hoppas detta löser sig. Mitt i när vi skulle börja med allt drog jag med familjen på 1 veckas semester! Underbart att bara få komma bort från allt vad jobb heter och njuta till 100 % av sol, mat och familjen.
Men 1 vecka går fort och jobbet stod där igen. Tuff början att jobba 6 av 7 dagar första veckan man kom tillbaka. dåligt med folk om dagarna och stressigt. Att inte kunna gå hem på utsatt tid blev även ett faktum. Att gå hem 1,5 timme efter kvälls turen när man ska upp tidigt för nästa tur är inte så roligt. vilo timmarna blir ju inte korrekta direkt.  Denna vecka började väl inte helt bra då man jobbade helgen och såg fram emot 2 lediga dagar. Meni tisdags kväll kom ej kvällens usk. dubbelbokad eller dyligt. Ingne personal att få tag på. Det var jag eller den andra sjuksköterskan som skulle få stanna. Men vem? Jag behövde inte som tur var. Eller om de nu var tur?! Chefen ringde såklart idag och behövde mig på torsdag. Men jag kände att jag behövde tänka på mig själv. Jag sa att jag ej kune gå in. Ej rätt att gå ytterligare en vecka med 6 av 7 dagar och göra det även nästa vecka?  Sen har jag drabbats av en förkylning med feber toppar förra veckan. Men jag vet ur vi har det på jobbet med inga sjuksköterskor så jobbade fast jag borde ha varit hemma och vilat mig. Därför tackade jag både nej till att stanna kvar på natten och ta extra pass. Jag kan ju göra det en annan gång. men när man redan jobbar 100% är det inte kul att gå in extra dagar heller. pengar är ju inte allt, men att underlätta för kamraterna på jobbet är en annan sak.
 
Ett långt och kanske något deppadande första inlägg efter det långa uppehåller.
Men det kommer bli bättre. Det är väl detta är till för att få skriva av sig lite när man inte kan säga det rätt ut ibland. Ska göra mitt bästa för att uppdatera er här ang livet och allt annat!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: